Le Tour de France, kies je racefiets!

Ademloos kijken we elke etappe mee. We turen naar het adembenemend mooie franse landschap, beoordelen de sportieve prestaties van de wielrenners en zijn benieuwd: wie neemt de gele trui over van Fabio Aru? Geinspireerd door de Tour weet je het nu zeker: IK WIL OOK EEN RACEFIETS! De vraag van vandaag - waar begin je?

Beginnersstress

Als beginnende racefietser gaat er een wereld voor je open. Maar dat is ook het moment dat de paniek toeslaat – welke fiets heb je nodig? En hoe zit het eigenlijk met de maatvoering? En moet ik dan ook zo’n pakje aan? En dan is er ook nog Oom Harry die alles van racefietsen zegt af te weten en je adviseert om gelijk een carbon racefiets te kopen met een dure schakelgroep terwijl jij niet eens weet of wielrennen eigenlijk wel echt bij je past. En om nog maar niet over het paniekzweet te spreken wat spontaan begint te druppelen bij het woord schakelgroep.

Het budget

De eerste vraag die je aan jezelf moet stellen is het volgende; wat wil ik met mijn fiets? Als beginner met racefietsen ben je nog onzeker of racefietsen bij je past dan is een simpel instapmodel al verkrijgbaar vanaf € 499. Ben je op zoek naar een fiets waar je gelijk serieuze tijdswinsten mee kunt boeken dan kun je iets meer naar het materiaal kijken. Een carbon voorvork en een uitstekende schakelgroep heb je al voor een iets groter bedrag.

Het gewicht

Fietsen kun je (als het goed is) al. Toch zijn er een paar dingen die voor een beginner met racefietsen beduidend anders zijn dan bij een "normale" fiets en dan met name het gewicht. Hoe lager het gewicht en hoe stijver het frame, hoe meer snelheid jij over kunt brengen vanuit je benen en hoe harder je fietst. Waar een "normale" fiets zo tussen de 15 en 21 kilo weegt zie je bij racefietsen gewichten van 11 of minder kilo’s. Om gewicht te besparen zijn randzaken zoals een standaard, een fietsslot of verlichting weggelaten. Dat is meestal ook niet erg want een racefiets laat je vrijwel nooit onbeheerd achter.
Ook zijn de meeste fietsen voorzien van carbon onderdelen. Dit varieert van een carbon voorvork tot een compleet carbonvezel frame.

De maat

Rugpijn is misschien wel een van de meest gehoorde klachten bij een (tweedehands) racefiets. Omdat je als beginner met racefietsen sneller een goede fiets voor weinig geld zoekt ben je al snel geneigd compromissen te sluiten over de maat. Ik wil echt met klem benadrukken dit niet te doen! Zoek goed uit welke framemaat je nodig hebt (staat o.a. in deze blog) en ga desnoods een paar keer passen. Echt waar, je rug is je dankbaar! 
Daarbij ben ik van mening dat je beter een fiets kunt hebben met onderdelen van iets mindere kwaliteit waar je goed op past dan een fiets met dure onderdelen die te klein/te groot is en die na aanschaf nooit meer de schuur uitkomt (en ja, ik spreek uit ervaring). (p.s. - er is ook een racefiets voor dames, met een andere framegeometrie).

En dan? Oefenen, oefenen, oefenen

He wat? Maar we hadden toch al kortgesloten dat ik kan fietsen? 
Ja. Maar waarschijnlijk heb je weinig ervaringen met schakelen met meerdere bladen, heb je nog nooit met je voeten vastgezeten in klikjes en is gedoseerd remmen een hele opgave. Vooral het laatste is een belangrijk onderdeel om je goed eigen te maken. Want als je knetterhard een heuvel afgaat (Youtube: Bédoin descent) kan de wind die om je oren suist het lekkerste gevoel van de wereld zijn (en om je benen even rust te geven is natuurlijk ook fijn). Maar ehm...als je toch moet remmen is het wel handig dat je het weet te timen en zo doet dat je niet met je snufferd op de weg terecht komt.